Kako otroku pomagati pri grajenju samozavesti?

Tale članek pišem za starše, ki jih zanima kako naj otroku pomagajo, da ne bo tako občutljiv na besede vrstnikov ter okrepi svojo samozavest.
Kar se tiče otrokovih prijateljev, starši nimamo kaj dosti besede pri tem. Drugih ne moremo spreminjati, lahko pa otroka naučimo veščin, kako ohranjati svojo pozitivno samopodobo ne glede na zunanje dejavnike. Otrok, ki ima pozitivno samopodobo (beri: dobro mnenje o sebi), ga besede vrstnikov ne bodo prizadele, kajti ne bo se identificiral z njimi.
Otrok, ki ima oblikovano pozitivno samopodobo sije kakor lučka iz sebe in mu je vseeno kdo od zunaj ga sprejema in kdo ne, kajti on sprejema sebe.
Tako besede drugih nimajo vpliva na otrokov čustveni svet in posledično ne omajejo njegovega občutka notranje vrednosti.
Otrok z grajenjem pozitivne samopodobe in samozavesti niti ne pritegne več takšnih vrstnikov, ki bi ga namerno žalili, kajti takšni si ponavadi izberejo ravno tiste najbolj občutljive otroke v razredu, ki so zelo dovzetni za besede drugih.
img
Pa najprej definirajmo razliko med Samopodobo in samozavestjo…

Samopodoba je otrokovo mnenje o sebi, o svoji osebnosti. Samopodoba je tisto kar si otrok misli o sebi. In le to tudi tlakuje otrokov občutek notranje vrednosti. Je občutek: dovolj dober sem tak kot sem/nisem dovolj dober tak kot sem. Samopodoba prihaja od znotraj…Je način na katerega otrok vidi sebe.

Samozavest pa je vezana na zunanje dejavnike. Je način, kako se otrok kaže svetu. Samozavest je tudi sposobnost sprejemati in izražati sebe ne glede na mnenja drugih. Samozavest gre z roko v roki s pozitivno samopodobo, kajti če ima otrok oblikovano pozitivno samopodobo, vedno s seboj nosi glasek: “Sem dovolj dober tak kot sem.” In se tako ne primerja z drugimi, saj sebe sprejema in ve, da dosežki ali nedosežki na nekem področju ne določajo njegove vrednosti. S samozavestjo so povezane tudi veščine Čustvene inteligence (postaviti se zase na asertiven način, upravljanje s svojimi čustvi, komunikacijske veščine, ljubezen do sebe, pozitivno vrednotenje dogodkov,…).

Kako lahko starši otroku pomagamo pri grajenju pozitivne samopodobe in zdrave samozavesti?

1. POHVALE OSEBNOSTI
Večkrat na dan lahko otroku poveste kako čudovit je točno takšen kot je in da ste veseli, da je vaš otrok. Pohvale naj ne bodo vezane na dosežke, temveč na otrokovo osebnost. Čez čas bo otrok sebe začel dojemati kot dobro osebo ne glede na to kaj menijo vrstniki, kajti le ti izhajajo iz sebe. Besede izrečene iz ust staršev so za otroka najbolj močne, saj jih otrok ponotranji kot svojo resnico in na podlagi starševih besed oblikuje svoj občutek lastne vrednosti.
2. OPAŽANJE OTROKOVIH TALENTOV IN DAROV
Ko starši otroka spodbujamo, da vadi področje, ki ga veseli in mu gre dobro ter ga večkrat pohvalimo pri njegovem dobro opravljenem delu, ki izhaja iz njegovega talenta (nekaj kar otrok z veseljem počne), to otroku daje moč in motivacijo, da svoj talent razvija in ima v sebi občutek, da je vedno boljši v tem kar počne.
Pa naj gre za šport, risanje, barvanje ali za novo pridobljeno znanje. Otrok, ki od starša sliši, da je nekaj dobro opravil in da je starš ponosen nanj, se še bolj potrudi iz samomotivacije ter začne tudi sam prepoznavati svoj napredek, kar pa mu pomaga graditi samozavest.
3. POGOVOR Z OTROKOM
Če ima otrok s staršem zgrajen zaupanja vreden odnos, to otroku vliva občutek notranje varnosti ne glede na to kam gre in s kom se druži. Prav odnos, ki ga otrok zgradi s starši je tisti temelj, ki je podlaga za otrokove ostale odnose. Zato je priporočljivo, da si starš vzame na dan vsaj pol urice za čuječen pogovor s svojim otrokom.
Moja rutina je, da otroku preden gre spat preberem eno pravljico iz knjige MEDVEDEK MAVRI (5 pravljic za grajenje pozitivne samopodobe), nato ga vprašam nekaj vprašanj vezanih na zgodbo in njegova čustva (vprašanja najdete v knjigi MEDVEDEK MAVRI). Vprašam pa ga tudi kaj mu je bilo najbolj všeč v današnjem dnevu ter kaj je tisto kar ga je morda ujezilo/razžalostilo. Otorokovim odgovorom čuječno prisluhnem.
Otrok, ki pred spanjem  spravi ven svoja občutja skozi pogovor, v sebi gradi občutek notranje varnosti, povezovalen odnos s staršem, hkrati pa se tudi osvobaja morebitnih potlačenih čustev/zamer, ki jih je pospravil skozi dan.
4. OBJEM
Staršev objem je za otroka bolj pomemben kot hrana. Otrok, ki dobi od starša vsaj 3 objeme na dan gradi o sebi mnenje : “Sem vreden ljubezni.”, kar je pomembna komponenta za otrokovo srečno prihodnost.
5. BESEDE “RAD-A TE IMAM”
Večkrat ko otrok sliši, da ga imamo radi, bolj bo o sebi verjel, da je dober in vreden ljubezni točno takšen kot je ter tako ne bo čutil potrebe, da bi potrditev svoje vrednosti iskal v besedah drugih. Tako tudi gradi svojo “odpornost” na morebitno neodobravanje vrstnikov. Otrok, ki ima sebe rad ne hlepi po tem, da bi ga imeli vsi radi. Otrok pa ima sebe rad, ko mu starš pove, da ga ima rad.

V kolikor želite dobiti globlji vpogled v otrokov čustveni svet ter otroku pomagati, da se osvobodi čustvenih blokad in gradi pozitivno samopodobo, vam toplo priporočam delavnico Pravljična delavnica za grajenje pozitivne samopodobe.

Lahko pa si rezervirate tudi svoj termin individualnega srčnega mentorstva za otroke .

 

Kristina Dia
 

Related posts